top of page

3 lessen van psychiater Dirk De Wachter over leiderschap

Bijgewerkt op: 5 apr. 2019


"Verdrietdokter" noemt hij zichzelf. Ondernemer ook, met veel te veel werk. Op een missie om daar iets aan te doen, door taboes te doorbreken en mensen te inspireren om anders met elkaar om te gaan. Bij UNIZO deed hij dat op het Future Forward Event in Antwerpen.

Welke inspiratie gaf hij mee rond leiderschap? Veel! Dit neem ik mee.

1. "Laten we alstublieft een beetje ongelukkig zijn"


Het is de belangrijkste missie van De Wachter om het taboe op ongelukkig zijn te doorbreken. Zijn oproep: om te stoppen met obsessioneel gelukkig te willen zijn.


Ongelukkig zijn is geen ziekte. Ongelukkig zijn is geen persoonlijke mislukking. Af en toe is het gewoon echt ambetant. Zit het tegen. Laat het dan toe! Bij jou persoonlijk. Bij mensen in je omgeving. En grijp het aan als een manier om echte verbinding te maken met mensen.




2. Leiderschap is: mislukking bespreekbaar maken


Als succes niet komt, dan voelen we ons mislukt. En die mislukking durven we niet te bespreken. Hoe zou het zijn om dat wel te doen? En om dat wel mogelijk te maken?

Het is dé manier om echt verbinding met mensen te maken.


Hoe vaak neem jij echt de tijd om te luisteren naar wat je mensen je te vertellen hebben? Niet naar betekenisloos getater, naar ruis, maar naar wat dieper zit. Naar gevoelens. Naar zorgen. Naar een verhaal. Er zijn is zo belangrijk. Er zijn zonder de dadendrang. Want leiderschap is ook : af en toe die dadendrang opzij zetten. Niet zelf de oplossing aanreiken, maar je mensen de tijd geven om verdriet of een mislukking te verwerken en zelf in beweging te komen. Wat jij als coach wel kan faciliteren.


3. Leiderschap is: mensen betekenis geven


“De essentie van het bestaan is niet het geluk, maar betekenis hebben”.

Burn outs ontstaan vaak niet omdat mensen te hard moeten werken. Wel omdat ze niet gezien worden. “Of ik er nu ben of niet, maakt geen verschil”.


Erken dat het belangrijk is dat je mensen er zijn. Want dat zijn ze! Belangrijk voor een collega, voor het team, voor het bedrijf, voor de klant. Wat maakt dat zij een schakel zijn die niet mag ontbreken? Zegt het hen af en toe. Geef eens een schouderklop. Zie je mensen staan. Het maakt zo'n verschil!



Warme groet

Hilde

Addisi - Nieuwe wegen naar groei

www.addisi.be

0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page