top of page

Het is gemakkelijk om de goede dingen en mensen in ons leven als vanzelfsprekend te beschouwen. Toch blijkt uit onderzoek dat als je hier bewust dankbaar voor bent, dit heel diepgaande gevolgen heeft voor ons welzijn en onze relaties. Mensen die regelmatig dankbaarheid uiten, genieten van een betere gezondheid en meer geluk.


Daarom is het bijhouden van een dankbaarheidsdagboek een heel makkelijke én effectieve manier om je welzijn te versterken. Het helpt jou een grotere waardering te ontwikkelen voor het goede in je leven. En zo draag jij dus bij aan je eigen gezondheid en geluk.


Maar hoe doe je dat dan? 8 tips om er een succes van de maken.

Extra overtuiging nodig voordat je start, lees dan even verder onder de tips :-)




Is dit niet wat zweverig? Nee, en wel om drie redenen.


  1. Hoewel het belangrijk is om slechte gebeurtenissen te analyseren en ervan te leren, kunnen we soms te veel nadenken over wat er misgaat en niet genoeg over wat goed gaat in ons leven. Een dankbaarheidsdagboek dwingt ons om aandacht te schenken aan de goede dingen in het leven die we anders als vanzelfsprekend zouden aannemen. Op die manier beginnen we meer afgestemd te raken op de dagelijkse bronnen van plezier om ons heen - en kan de emotionele toon van ons leven ingrijpend veranderen.

  2. JA, het is echt essentieel om over deze gebeurtenissen te schrijven: wanneer we gedachten vertalen naar concrete taal maakt dit ons er meer bewust van, waardoor de emotionele impact verdiept.

  3. Er is intussen ook heel wat wetenschappelijke evidentie over het verschil dat het uiten van dankbaarheid kan hebben.


Dank je wel om even de tijd te nemen om dit artikel te lezen. En veel plezier in de uitvoering ervan :-) Laat gerust even weten hoe je het ervaart om hiermee aan de slag te gaan. Vele groeten Hilde





Bijgewerkt op: 29 dec. 2022

In België waren eind vorig jaar 485.435 werknemers, zelfstandigen en werklozen al meer dan een jaar niet aan het werk of niet naar werk aan het zoeken omdat ze ziek thuis zaten.

De cijfers nemen naar na jaar toe en dan vooral in de groep mensen die lijden aan depressie of burn-out stijgt : de laatste vijf jaar steeg die met bijna de helft.



Volgens Arbeidsmarktexpert Stijn Baert (UGent) wordt er nog te weinig ingezet op preventie. Bedrijven worstelen met het prijskaartje voor de preventieve acties en kijkt daarvoor naar de overheid. Die overheid zet in op maatregelen om terug te herstarten zoals progressieve werkhervatting en een re-integratietraject.



Individueel kan iemand die worstelt met stressklachten wel preventief een stap zetten om burn-out te voorkomen en dat via loopbaanbegeleiding.

Stress en work/life balans zijn thema's die binnen het gesubsidieerd traject van loopbaanbegeleiding aanvaard worden. Elke werkende Vlaming - en dus ook zelfstandigen - heeft recht op 7 uur begeleiding en die kan je ook inzetten om anders te leren omgaan met stress, conflicten op de werkvloer, zingeving, motivatie en andere uitdagingen waar je voor staat.


Voor iedereen die zich hierin herkent : wacht niet te lang en raadpleeg een loopbaancoach om zo uitval te voorkomen. Je bent heel erg welkom bij mij en mijn collega's van Experts@YourWork die actief zijn over heel Vlaanderen.


Goed idee!? Hier kan je alvast je onmiddellijk je afspraak in Zele inplannen. Van harte welkom!

Twijfel je nog even en wil je graag even een kort kennismakingsgesprek inplannen?

Dan kan je een mailtje sturen naar hilde@addisi.be en neem ik snel contact met je op.


Meer lezen over de cijfers? Dat kan ondermeer in dit artikel in De Tijd hierover.

Bijgewerkt op: 29 dec. 2022


4 % van de nieuwe werknemers verlaat hun baan na een desastreuze eerste dag;

22% van het personeelsvertrek vindt plaats tijdens de eerste 45 dagen van de start.

Dit zijn Nederlandse cijfers, maar ongetwijfeld liggen die in de lijn voor België.


Het verliezen van een werknemer in het eerste jaar kost naar schatting drie keer het salaris van die werknemer. Dat wil je vermijden.

Hoe je dat doet, lees je in dit artikel.


1. Pre-boarding die start vóór de 1e werkdag

Stem dan vooral wederzijdse verwachtingen af.

  • Wat verwacht je medewerker te krijgen?: bv wat betreft zijn/haar opdracht, sfeer, collega’s, kansen, … het loon uiteraard.

  • Wat verwacht hij/zij te moeten leveren : Gedrag, flexibiliteit, …

  • En wat met de verwachtingen vanuit de school als het gaat om stagiair …?

2. Leg vast wat succes inhoudt.

Geef medewerkers een roadmap, zodat ze weten waar ze naar toe moeten werken.

En herhaal de 1e dag ook wat je eerder, bij de pre-boarding - hebt afgesproken en leg vast hoe jij en stagiair voorgang meten.

3. Stem je begeleiding af op de leerstijl van de stagiair of medewerker.

Iedereen leert anders. De Duitse gedragswetenschapper Kolb heeft het over 4 leerstijlen:

  • de doener: leert het liefst door te doen

  • de observator: leert het liefst door anderen bezig te zien

  • de pragmaticus: leert het liefst door de theorie meteen te oefenen

  • de denker: leert het liefst door de theorie te lezen of te horen


Een gratis korte test om jouw eigen leerstijl te leren kennen vind je hier.


Je leerstijl geeft aan dat je een leerproces het liefst start met op die leerstijl aangepaste werkvormen en leermethoden. Gaandeweg kan je het leerproces van je nieuwe medewerker verdiepen door ook andere leerstijlen aan te bieden


4. Communiceer assertief


Je nieuwe medewerker komt met een vraag of wens die je niet kan/wil inwilligen. Of je wil hem/haar wijzen op iets wat fout loopt. Communiceer dan duidelijk en assertief. Dit wil zeggen:

  • Je respecteert je eigen wensen en ook de wensen van de andere.

  • Je probeert een oplossing te vinden die goed is voor alle partijen.

  • Je toont begrip voor het standpunt van de andere.

  • Je bent niet bang om te zeggen wat je denkt of voelt.

Heel concreet:

  • Zeg onmiddellijk neen. Of zeg meteen duidelijk waar het fout loopt

  • Geef 1 sterk argument: de reden.

  • Toon begrip voor de situatie van de medewerker.

  • Luister echt naar wat die zegt. Zo laat je assertief zien dat je openstaat voor een ander. Misschien zijn er dingen die je wel kan doen.

  • Geef geen extra argumenten. Ga niet in discussie.

  • Begin niet met ‘ja, maar’. ‘Herhaal eventueel je neen, samen met je eerste argument.

  • Doe een suggestie.

5. Check-back


Blijf opvolgen naar de 1e introductie en stuur zo nodig bij.


Veel succes!




bottom of page