Toen ik in september van start ging met mijn eigen zaak werd ‘Addisi’ niet toevallig de naam ervan. ‘Addisi’ is het Amhaarse woord voor ‘nieuw’. Perfect passend dus bij mijn ambitie om nieuwe wegen naar groei voor klanten te realiseren. Amhaars? Dat is de taal die gesproken wordt in Ethiopië, het rootsland van 1 van mijn dochters en intussen voelt het ook al lang als mijn tweede thuisland aan.




Energie & inspiratie tanken in Ethiopië


Al verschillende jaren engageer ik me als vrijwilliger binnen Finado Ethiopië, een organisatie die een 300-tal families in Ethiopië ondersteunt, de bouw van nieuwe schooltjes en klassen financiert en water naar afgelegen dorpen helpt brengen.


Op relatief kleine schaal in vergelijking met NGO’s als Plan International en Unicef, maar met het grote voordeel dat we rechtstreeks in de lokale gemeenschap aan de slag gaan en geen zware structuren dienen te financieren. 100% vrijwilligerswerk in België, ondersteund door een klein team van 3 Ethiopische medewerkers die ter plekke alle projecten op poten zetten en de gezinnen in een sponsorship ondersteunen.


Deze keer nam ik een groep van 14 mensen mee op ontdekkingsreis naar Ethiopië, om dan aansluitend nog een paar dagen uit te trekken voor besprekingen met onze Ethiopische ploeg ter plekke. “Ik wist niet dat Ethiopië zo’n mooi land was”, was de unanieme reactie van de groep. Dat weet ik intussen al lang, net zoals ik kon voorspellen dat ze er hun hart zouden verliezen en snel zullen terugkeren.


The speed of change


Wat mij wél steeds weer verrast: de snelheid waarmee het land verandert. Ook al komen we op gekende plekken, die zien er steeds weer anders uit. Er komen steeds meer en steeds betere wegen. Niet alleen de Chinezen en Indiërs, maar ook Nederlands, Italianen, Turken, … bouwen er fabrieken. En ik zag nu voor het eerst ook hele ‘business villages’ ontstaan.


In grote steden vind je strak georganiseerde, sterk uitgeruste industriezones waar kleine en grote, binnen- en buitenlandse bedrijven een plek, infrastructuur en dienstverlening wordt aangeboden.

Niet alleen in de hoofdstad Addis, maar ook in steden als Hawassa en Arba Minch. Het zijn steden die intussen zowel via de weg als via de lucht goed bereikbaar zijn.





En dat is goed nieuws voor de ambitieuze generatie jongeren die massaal afstuderen aan 1 van 166 universiteiten en colleges in Ethiopië. We spraken met verschillenden van hen, afgestudeerd in sales en marketing, als accountant, in wegenbouw, als in toerisme en ook zeer vaak als ingenieur.


Vandaag zijn er meer afgestudeerden dan er jobs zijn, in richtingen waar hier bij ons nog nauwelijks mensen te inden zijn. Wellicht liggen daar voor onze bedrijven ook mooie opportuniteiten!

Een nieuwe weg naar groei?


Toen een paar jaar terug de eerste ideeën voor mijn eigen bedrijf naar boven kwamen, was mijn eerste plan om iets te gaan doen in de organisatie van reizen. Het ging uiteindelijk een andere richting uit en alvast nu werk ik vooral 1 op 1 samen met bedrijven en organisaties om hun ideeën tot realisatie te brengen en zo “nieuwe wegen naar groei” te realiseren. Maar ‘walk your talk’ betekent dat ook die oorspronkelijke piste voor mij niet definitief opgeborgen is.

Samen met een groep/groepen ondernemers uit de waan van de dag stappen, onbekende wegen inslaan (letterlijk en figuurlijk) en zo energie tanken, nieuwe inzichten verwerven en businessopportuniteiten ontdekken.

Wie weet op een dag ….

Bijgewerkt op: 18 sep. 2018


Wie bezig is met projectmanagement kent zonder twijfel de SCRUM-methodologie. Voor wie SCRUM nieuw is, staan er onderaan dit artikel een paar extra links.

De term zelf komt uit de rugbywereld waar men de bal over het veld beweegt, één positie per keer. En zoals veel zaken uit de sportwereld doorsijpelen naar een businessomgeving, is het hier niet anders.


De filosofie die er achter zit, is dat je beter al doende - met kleine stappen - successen boekt dan dat je na veel werk een nieuw systeem implementeert en faalt.

Het is de projectaanpak waarbij niet te lang op voorhand grote plannen worden gemaakt over hoe een projectdoel zal gerealiseerd worden. SCRUM werkt met veel kortere periodes en mijlpalen en gaat een groot project opknippen naar verschillende zgn ‘deliverables’ en ‘milestones’ waar je met een vast team gedurende 2 tot 4 weken geconcentreerd (en enkel daarop!) op werkt. Het resultaat breng je zo snel mogelijk naar de klant. Op basis van de feedback en volgende prioritaire ‘deliverables’ werk je de volgende periode aan een volgend afgebakend facet van het project. Vaak wordt ook het woord 'Agile' in deze context gebruikt, wat zoveel betekent als wendbaar werken.


SCRUM heeft een heel uitgesproken manier van werken. Zo zijn er ‘sprints’, ‘daily standups’, ‘retrospectives’, is er naast de Product Owner ook een ‘SCRUM master' ...


Toch zijn er een aantal eenvoudige principes die in élk project en élk bedrijf toepasbaar zijn en het resultaat in de markt zullen versterken.



Absoluut op 1 : Ga eerst aan de slag met zaken die waarde creëren voor je klant


Tijd is beperkt. Budget is beperkt en vaak zit daar geen rek op. Als je dus gaat plannen wat eerst wordt aangepakt, wees dan heel consequent om eerst die zaken aan te pakken die de belangrijkste toegevoegde waarde leveren voor je klant. Daarvoor kan je een groot project opsplitsen in verschillende ‘user-stories’, die je vertellen wat je product of dienst doet voor je klant. Een voorbeeld van verschillende user-stories in 1 project

  • Als klant wil ik online mijn bestelling kunnen doorgeven, zodat ik in de winkel sneller mijn bestelling kan ophalen.

  • Als klant wil ik op afstand mijn betaling kunnen regelen, zodat daarvoor in de winkel niet meer in de wachtrij moet

  • Als klant wil ik mijn bestelling thuis laten leveren, zodat ik me niet meer hoeft te verplaatsen.

  • ...


Werk deze verhalen af in volgorde van belangrijkheid. Bekijk voor elk van de user-stories wat de verschillende vereisten zijn. Maar verlies je ook daar niet in detail.


Heeft een ontwikkeling belangrijke toegevoegde waarde voor de klant? Doen! Is het ‘nice to have’ voor de back-office? Dan kan het wellicht naar achter op de prioriteitenlijst.

Met stip op 2 : Verzamel zo snel mogelijk feedback van je (potentiële) klanten


Wacht niet tot alle toeters en bellen in orde zijn, maar ga zo snel mogelijk met een basis van je product/dienst naar de (interne of externe) klant en vraag of dit is wat hij/zij nodig heeft, of er wijzigingen nodig zijn dan wel of wat je maakte eigenlijk niet meer zo relevant is. Elke feedback-opportuniteit is een kans om bij te sturen! Zit je er naast? Veel beter om het snel te ontdekken dan aan het eind van een project waar veel meer tijd, geld en energie is verspild. Nu kan je nog bijsturen.


Al is je product een 'MVP of Minimum Viable Product', het is er wel eentje dat je kan tonen, wat effectief werkt en wat je dus onmiddellijk kan testen bij de doelgroep.

Kijk even naar het voorbeeld hierboven. Niet voor niets zijn die verschillende zaken opgeknipt in verschillende user-stories. Heel vaak wordt gewacht tot een webshop volledig ‘af’ is om er mee naar buiten te komen. ‘Af’ is dan vaak : klaar met alle functionaliteiten erop die nodig zijn voor klant - en back-office. Terwijl je veel beter al - stuk voor stuk - kan buiten komen met nieuwe facetten van je webshop. Je ziet dan meteen of klanten de weg de weg vinden naar de webpagina, je hoort of ze de manier waarop duidelijk vinden of waar je moet bijsturen, doet zelf ervaring op met het verwerken van bestellingen, ...


En op 3: Zorg voor een duidelijk team, niet te groot, niet te klein


Een ideaal team bestaat uit 7 personen. 2 meer is OK, 2 minder is OK.

Efficiëntie daalt als je met meer mensen aan de slag gaat. Minder? Dat is ook niet optimaal, maar komend uit een KMO-omgeving besef ik dat het vaak niet anders kan. Je kan dan de slagkracht van je team vergroten door tijdelijk externe mensen aan te trekken (als het budget dat toelaat…).

1 iemand in het team heeft de expliciete opdracht om de productvisie streng te bewaken: tijd en energie gaan eerst naar zaken die de hoogste toegevoegde waarde creëren (de nr 1 in dit lijstje van tips). In SCRUM-terminologie is hij/zij de zgn ‘Product Owner’ of ‘Producteigenaar’.

Probeer ook in de mate van het mogelijke de mensen ‘dedicated’ op je project te hebben. Desnoods dan een kortere periode, maar dan is er wel focus.


Wil je meer weten over dit onderwerp?


Hier alvast 2 interessante links:

  • Jeff Sutherland is 1 van de grondleggers van SCRUM. Zijn boek wordt dan ook beschouwd als 1 van de basisboeken voor wie er meer wil over weten. Je kan het bijvoorbeeld hier bestellen.

  • LinkedIn biedt in haar 'academy' heel wat interessante online cursussen aan, zoals deze 'Scrum Basics' Wil je meer, dan zijn er vervolgopleidingen (een paar getest en goed bevonden :-) )